Monday, January 27, 2014

bersyukurlah..apa adanya..



Assalamualaikum..

Auu cak!

Hmm hari ni tetiba rasa nak meluahkan sesuatu but it is more to something motivational lah KONONnya. Lately, I read a lot of motivational quotes and writes about live and courage. They hit me many times sebab memang ‘dush’ kena batang idung penyek ni. It is sooo true walaupun cliché yang bahawasanya kalau kita tengah bersedih atas sesuatu perkara, ketahuilah bahawasanya orang lain ada yang lebih bersedih daripada kita. Cliche i know, but it is sooooo true!!

Yeah, we keep on counting for what we don’t have or lack and even comparing it to others. But do we even count the countless things that we already have that we take them for granted? Do we realize it? errr.. berterraburnya ayat kau.. haha..





U merungut kereta buruk tapi tahu tak ramai yang tak ada even kereta buruk dengan aircond rosak tingkap jam itu? 

U merungut dah lama tak makan kat hotel/restaurant tapi tahu tak ada yang tak masih mampu nak makan even kat gerai tepi jalan? 

U merungut kerja u susah bos pulak cerewet tapi tahu tak ramai yang masih jobless pusing Bandar masih tak dapat kerja? 

U merungut suami/isteri u pemalas tak romantic pulak tapi tahu tak  masih ramai yang masih menunggu jodoh yang tak sampai2? 

U merungut geram dan marah sebab penat nak melayan anak u sepah2 rumah tapi tahu tak masih ramai yang belum dikurniakan anak gigih berusaha bersusah payah hanya nak dapatkan walaupun seorang? 

U merungut hidup u bosan tapi tahu tak ramai yang telah meninggal dan minta Allah kembalikan mereka ke dunia semula semoga boleh beribadat dan sujud kepada Allah? Errrr... hihi.. wallahualam..

Banyak lagi sebenarnya yang kita rungutkan dan rungutan2 di atas bukan rungutan saya.. harap maklum ye..hehe.. itu sebagai contoh la. 



 Bukan tak boleh nak mengeluh or merungut langsung, kita kan manusia biasa yang penuh dengan kekhilafan dan fragile hatinya, tapi lepas dah mengeluh2 tu ingat balik nikmat2 rezeki2 yang dah kita ada. Kita akan lega sedikit, insyaAllah. Allah dah bagi rezeki dan nikmat melimpah ruah apa salahnya Dia nak uji kita sedikit kan. 

Walaupun diuji kita kena bersyukur sebab itu tandanya Allah sayangkan kita, dan nak kita selalu ingat Dia. Merayu2 kat Dia. Ada terbaca tanda2 hilang rahmat Allah kepada kita apabila semua kehendak kita, senang je dapat. Maka kita pun terus leka dan leka. Malah sampai satu tahap menganggap segala yang dimiliki adalah hasil usaha sendiri. Tak fikir pun semuanya datang dari Allah SWT. Astaghfirullahalazim.
Maka bersyukur lah dengan apa yang ada. Allah lebih tahu apa yang kita perlukan pada tika dan saat ini. AturanNya adalah yang terbaik. 

nak merungut lagi tak? =p


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails