Thursday, September 30, 2010

auw.. sakitnya senggugut.......



have u ever experienced menstrual cramps or known as "senggugut" in malay? duhhhhh.....it is such a scary experience for me. i got this senggugut like err, every month! not to tell that two or three days a month.. such a tough period for me.. at 1st, someone told me that to overcome this problem, i have to apply some sort of hot oil onto my stomach.. hmm, minyak gamat panas did not work for me.. same goes to the famous krim mustajab pati halia,  not to forget minyak yu yi cap limau..nothing works for me! nothing! then, how i solved this problem? yeah, i told u that i reaaaaallllly love home remedy since it is cheap. yeah, sometimes it is free!! 



air halia............ 

i read about this petua from magazine.. mingguan wanita if im not mistaken.. here is the recipe.. 

1. ambil 1-2 inci halia. kupas kulitnya.
2. tumbuk hingga pecah. tak perlu hancur lumat.
3. masukkan ke dalam gelas dan tuang air panas ke dalamnya
4. kacau dan biar hingga sedikit suam (agak2 dah boleh minum la)

mujarab kah??
http://www.emocutez.com


ok. petua ni memang sangat sangat sangat berkesan untuk saya. serius. tapi yang penting kena minum air halia ni sebelum senggugut menyerang. so, bila datang period je terus buat air halia. kalau boleh pagi2 tu sebelum mandi prepare siap2, so that after mandi dah boleh minum terus. sebab ada orang cakap mandi boleh menyebabkan period pain. sejauh mana kebenarannya saya pun tak pasti. tapi mungkin ada sedikit sebanyak la kemungkina. bila kita mandi pagi, air sejuk, so contraction kat uterus tu semakin menjadi2.. hahahaha..lawak la saya punya explanation. ntahla.. saya agak jek..

tak tahu sebab apa. yang saya tahu, saya fobia bila awal2 period tu. fobia kena period pain. sebab saya punya sakit tu, macam nak pengsan. pernah sampai kena pegi klinik doktor bagi injection kat situ..situ..tuuu..http://www.emocutez.com kalau time sakit tu, memang mual nak muntah, tak lalu makan, sakit pinggang ya amat, tak boleh nak buat apa2 dah. nak baring tak boleh, nak duduk tak boleh, nak mengiring tak boleh, semua tak boleh. habis tu apa yang boleh? menangis meratapi kesakitan jek yang boleh.. huarghhhhhhhhh... so, untuk mengatasi masalah ni, awal2 lagi saya dah prepare stok halia, minum pagi sekali atau 2 kali, then petang jugak.. and it works wonders to me!

selamat mencuba!!!

http://www.emocutez.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails