Friday, March 4, 2011

the lost symbol

assalamualaikum..



hai haih huii....well, "The Lost Symbol" seperti yang dijangka aku habis baca tak sampai sebulan pun.. haihh.. bajet2 nak bagi cukup sebulan, yela, nak beli buku 2,3 buah sebulan adalah a bit scary..mak oi, nak beli buku pun leh jadi sampai scary kah? itulah kenyataan bagi seorang aku yang err.. kekurangan duit.. kihkihkih..







so, macam yang aku jangka, buku ni mencapai tahap thrill yang yang dijanjikan.. watak 'Malakh' memang buat aku geram sangat.arghhhhh! cubit Malakh ni kang!! err, macam comel lak nak cubit2 khennnn..




ok2, meh nak cerita walaupun anda tak minat nak tau.. hehehe..



satu hari Robert Langdon dapat panggilan dari assistant Peter Solomon mintak Langdon ke US dengan segera untuk bagi talk di Capitol Building. Langdon tak ada pilihan nak tolak permintaan tu sebab Peter memang kawan baik dia. assistant tu cakap Peter pesan suruh bawak bungkusan yang dia mintak Langdon simpan. disebabkan masa dah suntuk, Peter dah setelkan semua pasal penerbangan tu. bila Langdon sampai dia terus ke bilik seminar Capitol building. apa yang buat dia pelik, macam tak ada gaya pun bilik seminar Capitol building tu ada talk. dia pelik. then suddenly ada budak (pelawat) menjerit dan bila dia pegi tengok ada tangan manusia (yang kena potong) kat rotunda of capitol building. then bila tengok betul2 itu adalah tangan Peter sebab Langdon recognized cincin Freemason darjah 33 milik Peter tu. tangan tu merupakan simbol 'invitation', perhaps untuk Langdon.




rupa-rupanya Langdon telah ditipu oleh seseorang yang menyamar jadi assistant Peter Solomon hanya untuk mencari 'The Lost Word' atau the lost wisdom atau apa2 sajalah yang akan ditunjukkan oleh seketul pyramid freemason zaman dahulu kala yang disimpan secara rahsia di sub basement capitol building. maka mulalah teka teki yang perlu diselesaikan Langdon dengan bantuan beberapa orang lagi dan juga campur tangan pihak CIA.


US Capitol building




Peter adalah salah seorang anggota Freemason berdarjah 33 which means paling tinggi. Katherine adik Peter seorang saintis dalam bidang Noetic Sciences. dia buat kajian pasal kebolehan minda manusia untuk mengubah sesuatu keadaan. kajian dia berjaya dan dia hampir2 nak reveal to the world so that boleh mengubah perception human being terhadap 'God' dan mungkin mengubah peradaban dunia.. (err, a bit scary).

so, macam mana Langdon nak solve kan masalah yang melanda.



panjang pulak nak cerita nanti. baca la sendiri. or nanti bila movie 'The Lost Symbol' keluar, boleh la tengok.. i bet ramai yang tak minat nak baca panjang2 macam ni. almost 700 pages. tapi sebab aku suka Dan Brown nye buku since The DaVinci Code ngan Angels and Demons, so memang aku enjoy la baca The Lost Symbol ni. =)




ya, buku ni and buku2 lain Dan Brown banyak cerita pasal Freemasonry and Illuminati. dan manusia2 berpengaruh di dunia ni mostly adalah freemason. aku sekadar baca jela.. malas nak take it seriously. sebab aku tak mengkaji pasal kewujudan ia. mungkin benar, mungkin tidak. tapi pasal mereka nak control the world? ada point jugak disitu.. hehe. anyway, i just read it for fun. since aku tak minat baca buku cintan, so ok lah kot.
















bye!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails