Tuesday, October 12, 2010

thinking of rebonding?

assalamualaikum..






tak dinafikan rambut panjang dan lurus adalah sangat menawan.. nampak cantik dan terurus. wanita yang dilahirkan dengan rambut lurus dan cantik boleh dikatakan golongan yang bertuah.. macam mana pulak bagi golongan yang berambut kerinting? bukan tak cantik, malah kadang2 kita tengok rambut curly ni pun sangat cantik, sexay jek kan..macam shakira tu.. http://www.emocutez.com





oh..she so sexay..

ok,tak kisah la curly ke wavy ke super straight ke, yang penting no frizzy hair okey.. kalau nak rambut cantik perkara yang perlu diambil kira ialah

- kelemumur
- rambut kering
- rambut gugur
- frizzy

ok, list atas ni kira basic la.. okay berbalik kepada tajuk REBONDING, untuk mengatasi segala masalah frizzy hair ni, ramai yang memilih untuk rebound rambut.. sebab lepas buat rebonding, rambut akan jadi sangat lurus dan terurus. tapi .. TAPI.. rebonding dikatakan bakal mengakibatkan banyak masalah di kemudian hari.. kalau salah pilih hair stylist, salah pilih saloon, salah pilih produk rambut, maka merana lah akhirnya..

apa itu REBONDING?

rasanya semua tahu kot.. rebonding ni senang cakap, meluruskan rambut.. nak susah cakap, rambut disapu sejenis bahan kimia bertujuan untuk memutuskan ikatan sulfur pada struktur rambut. so that, keratin akan di apply untuk membentuk struktur rambut yang baru setelah ikatan asal dah terurai..so, terbentuklah ikatan baru.. dah istilah pun "RE-BONDING" kan pengikatan semula.. ni ikata struktur rambut ya..

ada yang tak paham? macam ni.........


ok, sangat huduh menyebabkan anda semakin mengalami tekanan.. mahap lah yer..saya tak expert pun pasal ni.. kalau salah tu maaflah ye..ini apa yang saya faham la..

so, apa yang diorang claim merosakkan rambut tu??

macam ni..bila apply strong chemicals kat rambut, makanya mesti lah ada efek.. yelah, mau tak strong sampai ikatan sulfur (warna kuning pada gambarajah huduh di atas) boleh putus.. makanya, rambut akan menjadi kering..



lepas tu frizzy, kusut lah kan..



lepas tu gugur dengan dasyatnya.. rambut putus, kulit kepala rosak, and sesetengah tu kompelin cakap kulit kepala macam terbakar after rebonding tu..



"habis tu, orang lain buat ok jek!!" http://www.emocutez.com ----tudiaaaaa... marah nampak cik kiah...

bagi saya la, personal opinion ni...

pertamanya anda perlulah mempunyai rambut yang sediakala sihat walafiat.. rambut tidak kering melampau..

keduanya, jangan kedekut sangat sampai pilih yang low cost.. tak bermaksud yang murah itu tak bagus, tapi kalau pergi yang expert tu mungkin kurang la sikit kebarangkalian rambut rosak.. tapi kawan saya memang hardcore rebonding.. 6bulan sekali je, mesti nak pegi buat,padahal lurus elok je lagi.. dia dah pergi banya saloon.. yang mahal, yang murah.. banyakk yang dia dah try.. last2 dia cakap ada satu kedai ni yang dia betul2 puas hati.. berapa dia kena cas? RM100 SAHAJA!! rambut dia paras pinggang kena cas RM100. murah tak murah? memang rambut dia jadi elok je.. saya tanya dia, takda ke masalah gugur rambut? dia cakap takde pun..cuma kering je..tapi kalau dia selalu apply conditioner dan hair mask, ok lah..

ketiga, anda perlu rajin untuk jangaka masa panjang. kena belai2.. bagi rambut tu makan cukup2.. makanan dia? conditioner, hair mask, serum.. yang ni basic.. kalau tak, memang merana kekeringan okay. boleh jugak apply minyak zaitun asli.. ASLI ye! atau minyak kelapa ASLI..lepas tu syampu bersih2..jangan lupa..

keempat..saya pun tak tahu sebab takde pengalaman rebonding.. kui3.. memang tak pernah buat..

buat masa sekarang saya tak pernah buat rebonding.. sebab? tak perlu lagi kot.. saya tak suka rambut lurus sangat.. i like wavy2 gitu.. hik2.. (tapi lainlah kalau dah ada suami nanti dia nak saya berambut flat super straight.......) redha...... http://www.emocutez.com










ohhh..... sangat sukaaaa.... rasa macam nak lari setempat sepuloh minit.. http://www.emocutez.com

3 comments:

  1. I always used to study article in news papers but now as I am a user of internet so from
    now I am using net for content, thanks to web.

    Have a look at my web-site stretch mark lotion

    ReplyDelete
  2. What's up everyone, it's my first pay a quick visit at this site,
    and post is truly fruitful in favor of me, keep
    up posting such articles or reviews.

    My weblog: stretch mark lotion

    ReplyDelete
  3. Awesome article.

    Also visit my blog :: how to get rid of stretch marks

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails